DE WINNING KIEST RESOLUUT VOOR DUURZAME HORECA



Manager duurzame horeca Jan Bijnens. Kiest voor biologisch en ambachtelijk

 


Karwij: (h)eerlijk eten van zaadje tot bord

Onder de merknaam ‘KarWij’ produceren we in onze eigen bioboerderij, biotuin en ambachtelijke bakkerij, voeding op een duurzame, eerlijke, integere en gezonde manier. Die producten bieden we aan in onze hoevewinkel, bakkerij en vijf horecazaken. Zo slagen we erin om voeding van het zaadje in de grond tot op het bord op de tafel te brengen. Maar dat is niet alles. Tegelijkertijd investeren we in het talent van mensen. Ons voornaamste doel blijft immers mensen aan het werk krijgen. Ons duurzaam horecasysteem is zo opgebouwd dat we tewerkstelling creëren in de verschillende stappen van het proces: hoe succesvoller onze horecazaken, hoe meer werkgelegenheid er is op de boerderij en in de productie- en distributieafdeling.

 

De cirkel is rond

Met KarWij maken we de cirkel rond. Alles begint op onze boerderij: daar kweken we schapen, koeien en kippen terwijl we fruit en groenten biologisch op onze eigen akkers telen. Wat we zelf niet kunnen kweken of oogsten, kopen we aan bij lokale boeren en bedrijven. Daarbij geven we de voorkeur aan biologische en ambachtelijke producten. We streven ernaar het aantal voedselkilometers zo laag mogelijk te houden. Zo kunnen we met verse, gezonde en duurzame ingrediënten werken.


 


Kansen voor iedereen

“Horeca is een goede sector om inclusieve arbeid te organiseren omdat er diverse profielen van medewerkers nodig zijn”, zegt Jan Bijnens, manager duurzame horeca binnen De Winning. “Er zijn zowel medewerkers in de keuken, in de zaal als voor het onderhoud van de bistro’s nodig. Naast ervaren horecamedewerkers krijgen mensen met een arbeidsproblematiek op onze activerende werkvloeren de kans om te groeien. Bij ons kunnen ze de ervaring opdoen die ze nodig hebben om naar het reguliere arbeidscircuit door te stromen.”

 

“Om zoveel mogelijk mensen bij onze projecten te betrekken, zijn onze horecazaken coöperatieve vennootschappen met sociaal oogmerk. Dat wil zeggen dat iedereen; buurtbewoners, verenigingen, gemeenten, provincies … die onze initiatieven een warm hart toedraagt, kan investeren in ons verhaal.”


 

Iedereen welkom

Ook al komen de medewerkers op de eerste plaats, de horecazaken moeten wel winstgevend zijn. “Bij horeca is de locatie van de zaak erg belangrijk”, zegt Jan. “Daarom heeft De Winning enkel zaken in de buurt van natuur, cultuur of toerisme. We rekenen op een heel breed publiek: wandelaars, fietsers, gepensioneerden, gezinnen op daguitstap, mensen die bewust op zoek zijn naar lokale en verantwoorde producten… We serveren ontbijt, lunch, diner, tapas, snacks, dranken… Voor ieder wat wils!”

 

Geloof jij ook in onze filosofie?
Word dan aandeelhouder van een van onze horecazaken en help mensen groeien door hen een zinvolle job te geven. Mail voor meer informatie naar :