Communicatiemanager Cindy Vanvelthoven legt uit
“Jij maakt het verschil”
Goed van je, dat je deze KarWijkrant leest. Misschien zit je nu in een bistro van De Winning? Of heb je iets lekkers gekocht in de hoevewinkel? Super, want zo maak je het verschil voor veel mensen én voor onze planeet. Hoezo? Vier vragen aan marketingen communicatiemanager Cindy Vanvelthoven.
Eens lekker gaan eten in een bistro van De Winning, is niet zomaar een avondje uit. Je helpt er écht mensen mee. Hoezo?
Cindy: “De Winning is een sociaal-inclusieve onderneming waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toch kansen krijgen. In onze bistro’s werken ze samen met een vast horecateam dat het klappen van de zweep kent. Maar ze werken ook vooral in de achterliggende afdelingen: in onze bioboerderij, onze bakkerij, onze keuken, het ijsatelier, ons distributieteam. Een hele korte keten van pure, lekkere en eerlijke voeding, letterlijk van zaadje tot op je bord. Een sociaal en duurzaam businessmodel.”
“Jij helpt dus mee om mensen een stap vooruit te laten zetten in het leven. Want hun job geeft hen structuur en een zekere trots. Dankzij jouw bezoekje kunnen wij blijven investeren in onze sociale missie, in begeleiding en expertise. Zo maak jij mee het verschil.”
En je helpt zelfs mee aan een betere wereld, toch?
“Klopt! Onze leuze is: wij zijn doeners en maken de wereld beter, lekkerder en groener. In al onze activiteiten streven we daar naar. Onze smaakmakers hanteren de principes van korte keten. Onze groendoeners doen aan duurzaam en ecologisch natuur en bosbeheer.”
Maar De Winning is ook gewoon een bedrijf. Hoe combineer je dat met het sociale doel?
“Winst is niet onze motor. We hoeven geen aandeelhouders tevreden stellen met grote winsten, maar we moeten natuurlijk wel lonen uitbetalen, kwaliteit leveren, de ruimte hebben om te investeren. Zonder winst blijven we niet bestaan, dus moeten we ook doordachte economische beslissingen nemen en aan goed management doen. Zodat we onze maatschappelijke rol kunnen vervullen, want die sociale bewogenheid drijft ons.”
“Sommige activiteiten maken geen winst, maar we houden ze toch in stand omdat ze bijdragen aan ons maatschappelijk doel. Dan speelt de solidariteit tussen de verschillende geledingen van de organisatie.”
Maakt dat sociale engagement en de biologisch verantwoorde teelt een etentje in een bistro niet extra duur?
“Neen, hoor. Lokale teelt heeft geen dure voedselkilometers. We geloven in een eerlijke teelt voor een eerlijke prijs. Bovendien weet je dat elke cent ook goed terechtkomt. Want jij maakt het verschil. Voor het vriendelijke gezicht dat je komt bedienen, voor de kok in de keuken, voor de tuinploeg op het veld, voor al onze mensen. Bedankt daarvoor!”